Generatie Z; hou jij ze bij?
Als planner heb ik in mijn loopbaan al veel verschillende medewerkers voorbij zien komen. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat iedereen efficiënt en effectief wordt ingezet. Maar tegenwoordig wordt de planning steeds vaker geconfronteerd met de uitdaging om Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, in te plannen en bij te houden. Regelmatig hoor ik mijn collega’s zuchten dat vroeger alles beter was of mompelen: “Mij benieuwen hoelang deze blijft”. Deze jonge werknemers hebben namelijk andere werknormen dan oudere generaties en willen meer flexibiliteit en balans tussen werk en privéleven.
Als jij denkt aan deze jonge werknemers, wat komt er dan als eerste in je op? Zijn ze lui en/of jobhoppers die te snel van baan veranderen? Of juist waardevolle medewerkers die frisse ideeën en nieuwe perspectieven met zich meebrengen?
Ik heb me erin verdiept en het is tijd om af te rekenen met de stereotypes over Generatie Z. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het vaak helemaal niet aan hen ligt dat ze van baan veranderen. Vaste contracten zijn steeds zeldzamer geworden en deze jongeren hebben vaak tijdelijke contracten of werken als freelancer. Hierdoor moeten ze vaak van baan veranderen om aan werk te komen. Ook zijn ze niet lui omdat ze waarde hechten aan een goede werk-privé balans. Dat is alleen maar slim en assertief want gezond oud worden is belangrijk. We leven in een tijd waarin een burn-out teveel voorkomt en er wordt tenslotte ook van deze generatie verwacht dat ze langer doorwerken.
Deze jonge generatie is zeer waardevol voor iedere werkgever. Ze zijn opgegroeid met de nieuwste technologieën en brengen een frisse, innovatieve blik op de werkvloer. Een goede financiële beloning is uiteraard belangrijk om studieschulden weg te kunnen werken of om überhaupt een huis te kunnen huren (waar zij niets aan kunnen doen). Maar ze hechten meer waarde aan betrokkenheid bij hun werkgever, groeimogelijkheden en een gevoel van zingeving in hun werk. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd om een waardevolle bijdrage te leveren. Daarmee zijn zij juist de collega’s die het verschil maken tussen middelmatige of excellente dienstverlening in bijvoorbeeld de zorg, overheid of facilitaire dienstverlening. Voor dit soort medewerkers wil je als werkgever je toch juist graag aanpassen om je klanten of cliënten optimaal te blijven bedienen? Liever vandaag nog dan morgen.
Om Generatie Z aan te trekken en te behouden, dienen HR en het bestuur nauw samen te werken met de personeelsplanning. Het is belangrijk dat de personeelsplanning goed afgestemd is op hun wensen en behoeften, passend bij de visie van de organisatie. Planning is een cruciaal bedrijfsproces maar wordt nog te vaak als operationeel proces gezien. Bij deze Generatie kan je daardoor de plank volkomen misslaan waardoor je ze afstoot in plaats van aantrekt.
Strategische personeelsplanning is hierin van groot belang. Kijk als bestuur, HR en planning samen naar de vaardigheden die je in de toekomst nodig hebt. Koppel deze aan opleidingen en groeimogelijkheden voor je werknemers, inclusief Generatie Z. Analyseer met Capaciteitsplanning welke medewerkers je op middellange termijn nodig hebt zodat je duidelijke loopbaanperspectieven kan bieden. Denk daarbij ook aan vaste contracten want ook andere slimme organisaties bereiden zich voor op de toekomst.
Vervolgens is de invulling van de operationele planning belangrijk voor het aantrekken en vasthouden van Generatie Z. Luister naar hun wensen en behoeften, zoals meer flexibiliteit in werkuren. Houd ook rekening met hun wensen op het gebied van werk-privébalans, door bijvoorbeeld variabele roosters en aangepaste werktijden te bieden. Het kan lastig zijn om te implementeren, maar het kan wel helpen om deze waardevolle werknemers aan je te binden.
Toegegeven, ook ik vind het soms lastig om Generatie Z in te plannen en rekening te houden met alle wensen. Toch besef ik me goed dat het belangrijk is om hier aandacht aan te besteden. Het aantrekken en behouden van deze jonge werknemers is van cruciaal belang voor de toekomst van elke organisatie. Laten we dus afrekenen met de stereotypes en samenwerken om ervoor te zorgen dat ook Generatie Z zich thuis voelt op de werkvloer. Vroeger was niet alles beter en vroeger komt niet meer terug, we leven nu. Generatie Z gaat echt niet stilzitten omdat wij vinden dat ze zich moeten aanpassen. Aan ons oudjes de taak om ze bij te houden en van ze te leren.