Wat kunnen planners leren van reclame?

  • Blogs, Leven van een planner, Operationeel
  • Geen reacties
  • Sjifra van Maanen
beïnvloedingsprincipes

Wat kan je als planner leren van reclames?

Laatst zat ik voor de televisie, onderuitgezakt op de bank met een zak chips op mijn schoot. Ik zapte langs allerlei kanalen en bleef hangen bij een tel sell reclame voor een nieuwe blender. Het was zo’n prachtig apparaat met allerlei functies die ik echt nooit zou gebruiken. Maar toch begon ik te dagdromen over hoe handig het zou zijn om zo’n blender in mijn keuken te hebben staan. Gelukkig lag mijn telefoon op het aanrecht want anders had ik het op de volgende koningsdag op mijn kleedje staan.

Het is wonderbaarlijk hoe een eenvoudige reclame ons zo kan beïnvloeden, zonder dat we het doorhebben. Maar wat als we diezelfde technieken zouden kunnen gebruiken in ons werk als planner? We hebben anderen nodig om ons werk goed te kunnen doen, dus hoe kunnen we hen onzichtbaar beïnvloeden? Daarom dook ik in de wereld van beïnvloedingsprincipes en ontdekte ik de 7 principes van Cialdini.

Deze principes zijn in combinatie met elkaar ongelooflijk effectief en veel planners passen ze al onbewust toe. Laten we kort de principes doornemen en enkele voorbeelden geven:

  1. Wederkerigheid: Deze wordt al veel door planners toegepast in bijvoorbeeld het ruilen van diensten. Mensen zijn geneigd om iets terug te doen voor anderen als zij iets voor hen hebben gedaan. Dit principe kan je echter ook toepassen door bijvoorbeeld een medewerker te belonen voor zijn of haar harde werk met een compliment, of door te zorgen voor een leuke attentie tijdens een bijzondere gelegenheid. Gegarandeerd dat je collega’s andersom graag voor je klaar staan als je hun nodig hebt.
  2. Schaarste: Mensen willen vaak iets wat moeilijk te krijgen is of waar weinig van beschikbaar is. Dit vind ik persoonlijk een lastige om toe te passen maar niet onmogelijk. Nachtdiensten aanprijzen met “Op is Op” werkt waarschijnlijk niet, tenminste niet bij mijn collega’s. Maar er zijn ook diensten waar je meer gegadigden voor hebt dan nodig. Deze zou je bijvoorbeeld af en toe als ‘beloning’ kunnen inzetten voor de minder makkelijke diensten. Ook kan je schaarste benadrukken bijvoorbeeld door een deadline in te stellen voor het indienen van verlofaanvragen. Niet iedereen kan gelijktijdig op vakantie. Of richting teamleiders benoemen hoeveel uur je nog beschikbaar hebt voor de planning en dat als je geen reactie ontvangt, je ervan uitgaat dat dit de definitieve planning is. Het is wat assertief maar door een korter tijdspad aan te geven omdat ik beperkt in tijd ben (lees schaarste), krijg ik de planning van verloven eerder rond.
  3. Autoriteit: Mensen volgen graag de mening van iemand die als autoriteit wordt gezien. Dit principe kan je toepassen door het delen van je kennis en ervaring op het gebied van personeelszaken, bijvoorbeeld door tips te delen met teamleiders. Ga ook regelmatig met HR en andere stakeholders in gesprek en deel je bevindingen met betrekking tot de planning en personeelstekorten. Dit helpt jou om je rol als planner nog beter op de kaart te zetten.
  4. Consistentie: Mensen willen graag consistent zijn in hun gedrag. Als planner kunnen we dit principe toepassen door bijvoorbeeld te zorgen dat afspraken en doelstellingen helder zijn, en door regelmatig te communiceren over de voortgang hiervan. Door regelmaat in de roosters aan te brengen, zorg je ook voor meer consistentie waardoor je minder uitval hebt.
  5. Sympathie: Mensen worden graag beïnvloed door mensen die ze leuk vinden. Zorg voor een prettige en open communicatie met medewerkers, en informeren regelmatig naar hun welzijn. Een kleine moeite maar in een stressvolle baan als planner soms best een uitdaging.
  6. Sociale bewijskracht: Mensen kijken vaak naar wat anderen doen om hun eigen gedrag te bepalen. Pas dit principe toe door bijvoorbeeld te zorgen dat medewerkers goed geïnformeerd zijn over wat hun collega’s doen en hoe zij bepaalde zaken aanpakken. Het delen van succesverhalen is niet alleen leerzaam maar ook effectief. Zelf bedank ik ook in app-groepen mijn invallers. Dat vinden zij super leuk en geven vaak een terugkoppeling hierop. Gelijktijdig geeft het een sociale druk om structurele nee-zeggers mee te laten doen in de groep.
  7. Eenheid: Mensen willen graag bij een groep horen en voelen zich verbonden met anderen die dezelfde interesses hebben. Dit principe zorgt ervoor dat medewerkers ook sneller voor elkaar willen invallen. Als planner is het mogelijk om mensen te verbinden door bijvoorbeeld tijdens te pauze eens over de planning te praten. Deze gesprekken kunnen bijvoorbeeld gaan over hoe de medewerkers de planning ervaren, wat er goed gaat en wat er beter kan. Door open te staan voor feedback en deze mee te nemen in de planning, voelen medewerkers zich gehoord en betrokken bij het proces. Ook merk ik dat de whatsapp-groep niet altijd over de planning gaat. Waar sommige dat irritant vinden, vind ik dat juist goed omdat het delen van persoonlijke zaken bijdraagt aan het gevoel van verbinding. Ook hebben wij een beloningsysteem waarbij collega’s elkaar bedanken wanneer ze last-minute voor elkaar invallen.

Tot slot is het belangrijk om je bewust te zijn van de kracht van beïnvloeding. Door deze principes in combinatie met elkaar en bewust toe te passen, kun je anderen onzichtbaar beïnvloeden en zo je werk als planner makkelijker maken.

Het is niet het éne principe boven het andere, maar een combinatie die je toepast op wat bij je past zodat het werkt. Maar het is ook belangrijk om ethisch verantwoord te blijven handelen en geen misbruik te maken van deze technieken.

Blijf boven alles jezelf. Door op een transparante en eerlijke manier te communiceren en anderen te betrekken bij het proces, creëer je vertrouwen en bouw je aan duurzame relaties binnen de organisatie. Dat is geen nutteloze blender maar in tijden van personeelstekort en een te hoge werkdruk, een noodzaak.

Operationele Planning

Ook plannen voor diverse opdrachtgevers bij het allerleukste planbureau? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Anderen lezen ook