Je bekijkt nu De persoonlijke drijfveer van John Tier en Wouter Bak

De persoonlijke drijfveer van John Tier en Wouter Bak

Ondernemen met een missie: 

planning op de kaart zetten

John Tier en Wouter Bak delen een missie: de top van bedrijven en (semi-)overheden laten inzien dat personeelsplanning een grote invloed heeft op het succes en rendement van organisaties. Daarom moeten ondernemers, directeuren en bestuurders dit vak serieus nemen en erin investeren. “Alles begint en eindigt met plannen. Succes, maar ook problemen. Die investering heb je binnen de kortste tijd terugverdiend”, aldus de oprichters en directeuren van Planning To Succes. 

“Iedereen heeft het altijd maar over de personeelskosten, maar ik snap niet waarom ze dan geen aandacht schenken aan het plannen en roosteren”, zegt Wouter. “Vooral in de zorg zie je dat het vaak zelfs als een ‘bijproduct’ wordt beschouwd. Iemand doet het er letterlijk bij, naast zijn of haar eigenlijke werk. Dan geeft een ziekenhuis tientallen miljoenen per jaar uit aan salarissen, maar is er geen drijfveer om de planning goed op poten te zetten. Terwijl je daar zoveel mee kunt besparen én ook nog eens de medewerkers tevredener en gezonder aan het werk kunt houden.”

Van croupier tot planner

Hoe zijn ze zelf in het vak gerold, waar komt hun gedrevenheid om planning op de kaart te zetten vandaan? 

“Planner worden was niet echt mijn droom”, zegt John lachend. “Ik wilde bij de politie, maar dat ging voorbij. Ik ging bedrijfseconomie studeren. Daarnaast zocht ik een baan in de avond of nacht en toen ben ik croupier geworden bij Holland Casino. Dat was een goede combinatie. Op een gegeven moment werd ik uit de speelzaal gehaald om op stel en sprong iemand te vervangen die de planning deed.” Ze hadden goed gezien dat hij daar talent voor had; John beet zich er ook in vast. Toen hij de planning van de Amsterdamse vestiging op orde had, maakte hij de overstap naar het hoofdkantoor van Holland Casino. “Ze wilden alles op die manier doen, gecentraliseerd en met nieuwe software. Dankzij die operatie leerde ik dat planning een kritiek bedrijfsproces is – nauw verbonden met HR en Finance – en hoe je de prestaties daarmee enorm kunt verbeteren.”

Schiphol

Wouters verhaal vertoont opvallend veel overeenkomsten. Hij begon met plannen op Schiphol. Eerst voor het personeel dat de koffers in de vliegtuigen laadt. Dat deed hij kennelijk goed, want hij werd gevraagd hoofd Planning te worden en in die functie alle activiteiten voor personeelsplanning op de luchthaven te centraliseren. “Een heel gaaf en leerzaam traject. Dat kreeg ook nogal wat aandacht in het land, want op die grote schaal centraliseren en de planning zo professionaliseren dat was best bijzonder.” Wouter werd zodoende regelmatig gevraagd om presentaties te geven, onder meer op congressen. 

In 2010 ontmoette hij John op een van die congressen, die ook als spreker optrad. Die werkte op dat moment bij Plan-IT, een bekende leverancier van planningssoftware. 

Stoute schoenen

Toevalligerwijs begonnen Wouter en John in 2013 voor zichzelf. Afzonderlijk van elkaar, maar ze hielden wel contact: om kennis en ervaringen uit te wisselen. Op 1 april 2014 gingen ze samen verder. 

Een jaar later diende zich een doorbraak aan. In 2015 adviseerde Wouter de afdeling Sportbedrijf van gemeente Tilburg over de software die ze daar gebruikten voor de personeelsplanning. Een paar maanden later belden ze of hij kon invallen voor een zieke planner. Hij loste de acute problemen op, maar bedacht samen met John een betere oplossing: of ze de planning niet helemaal wilden uitbesteden… 

“We hebben de stoute schoenen aangetrokken, een businesscase gemaakt en een andere manier van werken voorgesteld. Van de directie van het Sportbedrijf kregen we het vertrouwen. Het mooie is dat Tilburg nu nog steeds klant is. We verzorgen nog steeds de planning daar, met vier mensen. Voor ons is Tilburg nog altijd een belangrijke klant. Ook  omdat daar de basis is gelegd voor onze manier van werken.” 

Geen sjoege

Het duurde nog even voordat de naam Planning To Succes zijn intrede deed. Johns bedrijf heette Tov!Plan (‘tov’ is Hebreeuws voor ‘goed’), dat van Wouter Plan2Success. Toen ze samengingen werd het eerst Tov!Plan2Success en in 2018 uiteindelijk Planning To Succes. 

“Ondertussen groeide ook het aantal klanten”, vertelt John. Hun boodschap, dat planning een cruciale rol vervult in bedrijfsprocessen en daarom de aandacht moet krijgen die het verdient – op het hoogste niveau binnen de organisatie – sloeg aan. “We verbaasden ons erover dat niemand sjoege van planning had. Dat was steeds weer de rode draad.” 

Wouter en John pleiten er keer op keer voor dat het onderwerp het verdient om in de boardroom besproken te worden. “Omdat het zoveel invloed heeft op de bedrijfsprocessen.”

Kennis delen

Ze boeken resultaat met hun vasthoudendheid. Ze merken dat Planning To Succes steeds meer wordt gezien als een kenniscentrum op het gebied van plannen. Die kennis delen ze maar wat graag. 

“Bij diverse bedrijven mochten we ons verhaal doen aan de CEO: een commerciële zorgaanbieder, een uitzendorganisatie en een hotelketen. De ene keer hebben ze interesse doordat er problemen zijn met personeel over roosters, de andere keer lopen de kosten door overwerk of inleen de spuigaten uit.”

Als er binnen een bedrijf problemen zijn met plannen en roosteren, denken mensen al snel dat het aan de gebruikte software ligt. Wouter: “Tenzij men nog in Excel werkt, is dat niet zo. De oorzaak ligt bij degenen die ermee werken. Als die het proces snappen, kunnen ze ook met de software uit de voeten.” 

Wat levert het op? John: “Buiten de kostenbesparingen ook plezier. Plezier bij de medewerkers, die met meer tevredenheid naar hun werk gaan, en daardoor ook beter presteren.” 

“We doen dingen anders”

Het aantal opdrachtgevers groeit. Wouter: “We zijn nu met negen mensen. De kans zit erin dat we binnen twee jaar verdubbelen.” Die nieuwe collega’s leiden ze zelf op. “We hebben een complete opleiding geschreven. Eerst in de vorm van een boek. En nu zijn we bezig om de lesstof interactief te maken, met filmpjes en oefeningen.”

De groei van Planning To Succes vraagt een andere rol van Wouter en John, beseffen ze. “We hebben zelf altijd keihard meegewerkt als planners, op locatie bij klanten. Nu gaan we van lieverlee minder werken ín het bedrijf en meer áán het bedrijf. Meer aansturen, meer strategisch. Maar ondertussen voorlichting blijven geven over het belang van goede planning, organisaties adviseren.” 

Hun doel is beslist niet om heel veel planners in dienst te hebben en te detacheren. “We doen de dingen net even anders, op onze manier. Voorop staat dat we klanten willen helpen hun personeelsplanning te optimaliseren. Zijn daar planners van ons voor nodig, zetten we die graag in. Maar als het met hun eigen mensen kan, of door een andere organisatie van het werk, is dat ook goed.”

Geef een antwoord